Sunday 10 July 2016

Keberadaan tanpa syarat

Posted by athirahhuda at 23:08
Assalamualaikum

Hai. Lama kiranya diri ini menyepi dalam keheningan diri. Sibuk dengan macam-macam aktiviti. Baru sekarang ada masa menaip.

Banyak yang aku belajar daripada kehidupan ni. Kehidupan bukan semata-mata untuk diri kita sahaja. Tetapi kehidupan yang sebenar apabila kita dapat memberi sebanyaknya pada orang lain.

Apa keputusannya, apa pun  pendapatnya yang pasti, didunia ini kita TIDAK MEMILIKI apa pun melainkan kita SELAMANYA DIMILIKI. Pemilik mutlak hanya Allah yang Maha Besar.

Hidup ini umpama sebuah perjalanan yang panjang menuju destinasi yang pasti. Perlunya matlamat dan misi sepanjang perjalanan hidup. Persoalannya sudahkan kita menetapkan apa dan dimana destinasi kita yang pasti? Jika sudah adakah benar jalan itu?

Seringkali aku meragui jalan yang aku lalui. Kadang aku terhenti mendongak kelangit, menoleh kebelakang. Jalan demi jalan yang aku tempuh, sudah banyak yang aku lalui sehingga saat ini. Apakah ini jalanku? Apakah betul jalan aku? Sudah pasti banyak yang aku harus perbaiki. Ya sungguh ilmu Allah luas.

Hidup ini bukan untuk bertanding siapa yang lebih baik, siapa yang lebih kaya, siapa yang lebih cantik, siapa lebih mantap, siapa lebih banyak. Tapi hidup ini hanyalah semata-mata untuk beribadah padaNya, Dan menjadi hamba yang mendahulukan pandangan TuhanNya. 

"Pandangan Allah yang perlu dan pasti diutamakan. Ya Allah berilah kami kekuatan."


"Jangan terlalu leka melihat bintang dilangit sehingga terlupa melihat rumput yang dipijak"


0 comment:

Post a Comment

 

Life.Finance.Love Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review