Wednesday 2 May 2012

Khasiat Buah Tomato :')

Posted by athirahhuda at 23:57
 TOMATO buah berwarna merah dan boleh dimakan mentah. Namun bukan semua orang menggemarinya! :)
Tomato ini mempunyai pelbagai khasiat tersendiri. Membantu mencegah penyakit merbahaya, malahan mencantikkan kulit muka.



Warna merah itu ialah disebabkan likopena, iaitu karotenoid atau sebatian semula jadi yang memberikan warna merah kepada tomato dan pelbagai khasiat kebaikan antioksidan semula jadi yang baik untuk kesihatan badan. Selain mempunyai kebaikan antioksidan, makanan yang mengandungi likopena itu juga boleh mengurangkan risiko beberapa jenis kanser dan penyakit jantung. Hasil kajian pakar penyelidik asing mendapati bahawa kandungan likopena begitu tinggi dalam pes tomato, sos tomato dan jus tomato.

Khasiat tomato untuk kesihatan ::

## BAIK UNTUK KENCING MANIS
   Kandungan karbohidrat dalam tomato sangat rendah,maka ia baik untuk pesakit diabetes. Tomato dikatakan sangat berkesan dalam mengawal peratusan gula di dalam air kencing pesakit diabetes.

## BAIK UNTUK OBESITI
   Tomato sangat berguna dalam rawatan obesiti. Makanlah 1 atau 2 biji tomato ranum pada awal pagi tanpa sarapan selama 2 bulan. Ini dianggap kaedah selamat untuk pengurangan berat badan. Pada waktu yang sama,ia membekalkan elemen-elemen makanan penting untuk mengekalakn kesihatan :))

## BAIK UNTUK IBU YANG MENYUSU
   Ibu yang menyusukan bayi digalakkan makan tomato. Memakan produk berasaskan tomato (atau tomato dimasak) boleh meningkatkan kandungan likopena di dalam susu ibu. Ini tentunya baik untuk kesihatan bayi.

**dan banyakk lagi khasiat tomato untuk kesihatan. biasa-biasakanlah makan buah tomato ek. :) dulu-dulu selalu jugak makan tomato cicah dengan gula~~ sedap jugak ^_~ TAPI, gulanya janganlah banyak sangat k.

TOMATO + GULA = SEDAP!


TOMATO juga mencantikkan kulit taw! tak percaya cubalah !! :))

1. MENGECILKAN LIANG ROMA
   Campurkan 1 sudu jus tomato segar dengan 2 hinggs 4 titik jus limau. Sapukan bahan tersebut menggunakan kapas pada kulit wajah dan urut perlahan-lahan. Biarkan selama 15 minit. Bilas dengan air suma untuk mengecilkan lagi liang roma, selepas itu sapukan pelembap muka.

2. MERAWAT JERAWAT
   Hancurkan tomato segar dan sapu rata bahan tersebut pada kulit muka yang berjerawat. Biarkan sejam atau lebih sebelum dibilas dan dikeringkan. Buat setiap hari sehingga jerawat hilang.

3. MEMBERSIHKAN KULIT MUKA
   Topeng muka menggunakan campuran tomato dan avokado amat sesuai untuk kombinasi (berminyak,biasa, dan kering) kerana ia menggabungkan astrigen dan antiseptik yang boleh mengurangkan kandungan minyak serta noda hitam pada kulit. Topeng penyegar muka ini kaya dengan vitamin A, C dan E- kesemuanya penting untuk kulit yang sihat. Untuk membaut topeng pada muka ini, hancurkan tomato dan avokado dalam mangkuk dan sapukan pada muka, bilas selepas 20 ke 30 minit. Boleh juga sapukan campuran jus tomato segar dengan jus timun pada kulit muka untuk mengawal minyak dan jerawat.


Jadi, hasilnya pasti menggembirakan ^_^ muka akan nampak lebih bersinar dan segar.. jOm cuba buah tomato yang segar !! klaw malas sangat, potong tomato, dan jangan terlalu nipis atau tebal, ala kadar je, pastu sapukan pada muka anda atau tepek je kat muka tuuu~~ . sElamat mencuba ! >_^ 

4 comment:

ila maLEk said...

nak try esok pagi la, bangon tido nak letak tomato segar kat mukeee :D

athirahhuda said...

yup ! semoga berjaya.:D

move yah said...

Kite tengok mas idayu , dia lenyek tomato . Pastu tarulk kat muka . Setiap pagi :)

athirahhuda said...

hahaha . wow! memang bagus ain. series . kulit jd licin ^_^

Post a Comment

 

Life.Finance.Love Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review